*

Henri Mikkonen Pienen miehen asialla

Ajo-opetus uusiksi; ajokorttiin ei tarvita autokoulua ja 16-vuotiaat rattiin

Jatkan ajokorttikeskustelua Niklas Herlinin ja Pekka Siikalan blogien pohjalta, ja annan oman ehdotukseni Suomen ajokorttijärjestelmän uudistamiseksi.

 

Kaikesta pakollisesta ajo-opetuksesta tulee luopua kokonaan. Ehdollinen ajo-oikeus 16-vuotiaille.

 

Vain autokoulut hyötyvät nykyjärjestelmästä, jossa ajokortti maksaa kaikkine kuluineen minimissään keskivertopalkansaajan kuukauden nettopalkan verran. Ei tästä liikenneturvallisuus hyödy. Kuka tahansa joka on ajanut Suomen maanteillä jonkin aikaa, tietää että meillä on liikenteessä vaikka kuinka paljon kuskeja, joiden ei missään nimessä olisi pitänyt saada ajokorttia. Eivätkä he olisi ajokorttia saaneetkaan, jos meillä olisi oikeasti tiukka ajokoe, jossa ajotaito osoitettaisiin.

 

Tiukan ajokokeen sijasta meillä on nykyisin lepsu ajokoe ja kallis pakollinen ajo-opetus. Käännetään tilanne päälaelleen ja otetaan käyttöön tiukka teoria- ja ajokoe, joita ei voi läpäistä ilman että perusteellisesti tuntee liikennesäännöt ja osaa ajaa monipuolisissa liikennetilanteissa. Luovutaan pakollisesta ajo-opetuksesta kokonaan. Jos pääset läpi kokeesta, osaat ajaa, ja sillä selvä. Toisaalta koska koe on vaikea, luultavasti tarvitset opetusta ellet ole synnynnäinen Juha Kankkunen.

 

Ajo-opetusta tulisi voida antaa kuka vaan kenelle tahansa vaan. Ainoa edellytys olisi voimassaoleva ajo-oikeus. Jos setä haluaa opettaa veljenpoikaansa tai naapurit toistensa lapsia, niin se on ok. Nykyään ajo-opetusta saa antaa vain saman talouden jäsenille, missä ei ole mitään järkeä. Autokoulujen määrä vähenisi, mutta autokouluille olisi edelleen käyttäjiä, sillä ammattitaitoiselle opetukselle on varmasti kysyntää vaikeaa ajokoetta varten.

 

Lisäksi samalla uudistaisin ajokorttilainsäädäntöä siten, että 16-vuotias voisi saada henkilöauton ajokortin (tai mahdollisesti "opetteluluvan"). Alaikäisen ajokortti olisi ehdollinen. Ehdoissa olisi ainakin, että ajo-oikeus on voimassa vain klo 06-24 välisenä aikana. Yöllä ajaminen rankaistaisiin kuten kortitta ajo, ja lisäksi ehdollinen ajo-oikeus peruttaisiin. Toinen sääntö olisi että ajoneuvossa, jota kuljettaa 16-17-vuotias, ei saa olla avonaista alkoholipakkausta. Tämänkin säännön rikkomisesta rangaistaisiin verrattain ankarasti, kenties yhden varoituksen jälkeen kortti pois. Harkinnanarvoinen voisi olla myös kuljettajan veren alkoholipitoisuuden 0-toleranssi, koska alaikäiset eivät saisi alkoholia käyttää muutoinkaan. Näillä säännöillä ehkäistäisiin tehokkaasti nuorille tyypillisiä onnettomuuksia, koska ne tapahtuvat öisin ja autossa on juopunutta porukkaa, joka yllyttää kuskia kaahaamaan.

 

Ehdotukseni koskevat ABC-luokan ajokortteja.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän Jouni kuva
Jouni Tuomela

Mainio ehdotus keskustelun pohjaksi.
Kumpaa halutaan, taitavia kuljettajia vaiko lihavia autokoulunomistajia?

No EU:han meillä kaikki sanelee ja tämähän ei tule ikinä olemaan mahdollista, vaikka järkevää olisikin.
Kiitos ajatuksesta kuitenkin.

Käyttäjän henrimikkonen kuva
Henri Mikkonen

Elämme volatiileja aikoja, tuosta EU:sta ei tiedä onko sitä enää kohta olemassakaan..

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Eikös tieliikenteen teoriaoppi voitaisi opettaa peruskoulussa ja se voisi olla pakollinen. Ajo-opetus sitten vaikkapa ehdottamallasi tavalla.

Muistan kun takavuosina yhden työkaverin tytär oli Amerikoissa vaihto-oppilaana, hänen kertoneen, että siellä ajokortti oli maksanut vain 100-150 silloista Suomen markkaa ja olikoahan vielä niin, että 16 vuotta oli ikäraja. En tiedä tänpäivän käytäntöä, mutta luulisin ettei suuria muutoksia. Mielestäni ainakin 17 vuotias olisi jo kypsä kuljettamaan henkilöautoa liikenteessä, jos nuo opit vain järjestettäisiin edellä esittämälläni tavalla.

Jaakko Anttila

Aloittajan päässä liikkuu volatiilejä ajatuksia.

Veikko Vitikainen

Ajokortin saaminen 16 vuotiaille olisi sallittava. Nykyisillä mopoautoilla ajavat nuoret mopokortteineen eivät ole valmiita mopoauton rattiin. Onnettomuuksia noilla ajoneuvoilla on aivan liikaa. Jos 16 vuotias läpäisee ajokokeen ja kirjallisen autokoulussa, niin hän olisi valmiimpi ja taitavampi jopa mopoauton ohjaimiin.
Toki autokoulumaksut ovat tänä päivänä kohtuuttomat, siitä ei pääse mihinkään.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Muita tielläliikkujia ei kiinnosta vähääkään, miten nuori on ajotaitonsa hankkinut edellyttäen, ettei harjoittelu aiheuta huomattavia meluhaittoja, jäteöljypäästöjä jäälle tai viljan lakoamista pelloilla.
Ainoa asia mikä kiinnostaa on se, että liikennesäännöt ovat tiedossa ja ajoneuvon käsittely hanskassa. Näistä voitaneen parhaiten varmistua yhdistetyllä ajo- ja kirjallisella kokeella.
Näin siis homma toimisi, jos äänestäjät saisivat päättää. Valitettavasti Suomessa ei ole käytössä tällaista järjestelmää ja lait laaditaan muiden, kuin äänestäjien toiveiden mukaisesti.
Esimerkiksi auton valvontalaitteiden tarpeellisuutta "pohtimaan" voidaan asettaa niitä valmistavan yrityksen johtaja, lisäkatsastusten tarpeellisuuden voi määritellä Euroopan suurin katsastusyritys, kielipolitiikan voi laatia taho, joka saa merkittävää taloudellista hyötyä valitusta järjestelmästä jne... (nämä ovat vain kuvitteellisia esimerkkejä, eikä niistä sovi kenenkään ottaa nokkiinsa).
Ajokortin hankkimisen kustannuksetkin määritellään siis loogisesti jossain muualla, kuin äänestäjien keskuudessa. En tiedä missä.

Käyttäjän henrimikkonen kuva
Henri Mikkonen

Näin se on.

Ajotaidoista muuten sen verran, että Suomessa flegmaatista köröttelyä alle nopeusrajoitusten pidetään hyvän ajotaidon merkkinä. Oikeaa autonkäsittelytaitoa ei arvosteta. Jos arvostettaisiin, ajoharjoitteluratoja olisi paljon enemmän ja niissä harjoiteltaisiin enemmän kuin yhden kerran ennen kortin saantia. Tänne ei haluta ajoharjoitteluratoja, koska ne kuulemma kannustavat kaahaamiseen.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Seuraavaksi lapsia estetään opettelemasta kävelemään, koska se altistaa kaatumiskuolemille (yli 1000 uhria vuosittain) ja kannustaa juoksemaan.

Ajamisen tekniikan harjoittelun pitäisi oman ja sivullisten turvallisuuden vuoksi tapahtua muualla kuin yleisen liikenteen seassa; esimerkiksi juuri moottoriradalla tai jäällä. Kokemusten mukaan lumipenkka on pehmeämpi kuin rekan keula ja peltoauto on halvempi korjata kuin iskän Mersu.

Jos tällaista harjoittelumahdollisuutta ei anneta, kokeillaan ensimmäistä kertaa hiukan suuremmalla nopeudella ajamista yleisellä tiellä. Se ei ole kenenkään kannalta toivottava vaihtoehto. Suomessa taitaa Kemoran moottorirata olla harvoja paikkoja, johon kuka tahansa voi vapaina harjoittelupäivinä mennä parin kympin maksua vastaan ajamaan sen, mitä renkaat ja pää kestää. Minun ajokortti-iässäni enemmän tai vähemmän virallisia harjoittelupaikkoja oli joka kylässä.

Käyttäjän Jouni kuva
Jouni Tuomela

Tiedän pari henkilöä, ketkä ovat saaneet ajokorttinsa 17- vuotiaina Suomessa. Ja heidän ajotaitonsa on keskivertoa parempi.

Tiedänpä yhden Simo-Pekankin, kuka muistaaksen 12 vuotiaana toimi kuorma-autolla vanhempiensa juoppokuskina.
Enpä tuota kylläkään ole suosittelemassa, mutta olenpa varma että herrasmies on nykyisin keskivertoa parempi kuljettaja.
Niinkuin tietysti me kaikki.

Käyttäjän henrimikkonen kuva
Henri Mikkonen

Kappas vaan, ei mennyt kuin pari viikkoa blogikirjoituksestani ja lakia ollaan jo muuttamassa!

http://yle.fi/uutiset/laki_loyhentyy_-_kuka_tahans...

Kannattaa kirjoittaa blogia! ;)

Toimituksen poiminnat