*

Henri Mikkonen Pienen miehen asialla

10 markkaa litra

  • 10 markkaa litra

Näin on vaan sekin päivä koittanut, ettei Suomesta saa mistään bensiiniä alle 10 markalla litra. Markka-aikaan iltalehdet repivät isot lööpit joka kerta, kun bensan hinta ylitti uuden tasaluvun. 7 markkaa oli jo suurin piirtein maailmanloppu. Missä ovat uutiset nyt, kun ysikasista saa maksaa kohta jo kaksi euroa?

 

Inflaatio laukkaa joka paikassa. Kaikki kallistuu. Tai no, kännykät, tietokoneet ynnä muut kiinalaisten kasaamat elektroniikkatuotteet halpenevat. Mikäli kuluttajahintaindeksi seuraisi vain välttämättömyyshyödykkeitä kuten ruokaa, energiaa, asumista ynnä muuta sellaista, virallinen inflaatio olisi jo lähellä 10 prosenttia. Ja tämä on vasta alkusoittoa, sillä EKP:n setelipainoa vasta käynnistellään. Valtioiden järjetön velkaantuminen tullaan kuittaamaan inflaatiolla.

 

Eipä muuten ihme, että eläkeläisjärjestöjen jatkuva itku nk. taitetusta indeksistä on tauonnut. Suomessa ollaan siirtymässä pysyvästi aikaan, jossa palkankorotukset ovat täysin nimellisiä tai palkkoja jopa lasketaan, kun samaan aikaan hinnat nousevat taivaisiin. Eli reaalipalkat laskevat. Työssäkäyvät köyhtyvät. Eläkeläiset ovat nyt hissukseen siitä, että työeläkkeet seuraavat 80 % elinkustannusindeksiä ja vain 20 % ansiotasoa. Työeläkkeet nousivatkin vuoden alusta lähes 4 prosenttia. Ja kun Etelärannan pomot ovat sitä mieltä, että 1,9 prosentin raamitupo oli ihan liikaa.

 

Osku Pajamäki on laskenut, että 40-luvulla syntynyt saa eläkepajatsoon sijoittamastaan eurosta 1,6 euroa takaisin ja 80-luvulla syntynyt 0,80 euroa. Kohta pitää laskelmat panna uusiksi, kun eläkkeet nousevat inflaation mukana yli 5 % vuodessa ja palkkataso jauhaa paikallaan. Joko pian on niin, että suuret ikäluokat vetävät pajatsosta 2 euroa ja me nuoret 50 senttiä?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Sie oot vielä niin nuori, jotta näät vielä tulevaisuudessa kun bensalitra maksaa 35 euroa. Tosin silloin bensaa käytetään vain ruosteen ja hapettuman poistoon vanhojen klassikko autojen kaasareissa ja jarrusylintereiden hellässä entisöinnissä. Muuten polttomoottoreita pyöritetään fuusioenergialla tuotetulla paineilmaseoksella, ettei koneet kulu.

Käyttäjän henrimikkonen kuva
Henri Mikkonen

Kuva ei ole ihan tuore, mutta totta, kolmattakymmentä tässä vasta käydään.

Jossain vaiheessa bensasta tulee varmasti ylellisyystuote. Voi olla, että hienot ottomoottoriautot kaivetaan tallista esiin vain erityisinä juhlapäivinä, vähän kuin vanhat museoautot nykyisin. Bensa-autolla ajaminen voi olla samanlainen elämys kuin höyryjunalla ajaminen.

Käyttäjän ilikka kuva
Ilkka Partanen

Polttoaineen hinta ja sen vaikutukset ovat olleet uutisoinnin aiheena varsin tiuhaan. En ymmärrä miksi "10 mk litra" olisi minkään tason uutinen, kun kohta on kokonainen sukupolvi aikuisiässä jolla ei ole kokemusta markasta maksuvälineenä, eikä tietoa mitä mitkäkin asiat silloin maksoivat.

Käyttäjän henrimikkonen kuva
Henri Mikkonen

Markka-aikana uutisointi oli ihan eri luokkaa. Oliko se silloinkaan tarpeellista, mene ja tiedä. Silloin oli myös täysin mahdotonta, että kilometrin välillä hinta olisi voinut heittää 60 penniä kahdella eri asemalla. Tänä päivänä 10 senttiä on ihan mahdollisuuksien rajoissa. Hinta voi myös nousta 5 senttiä päivässä tuosta vaan. Tuolloin markoilla pelattaessa kohahdettiin 20 pennin korotuksesta ja samoin oltiin erittäin ihmeissään, jos halvimman ja kalleimman aseman ero oli yli 20 penniä.

Olet kyllä sinänsä ihan oikeassa, bensan hintahan nousee taivaaseen asti, eikä se oikein ole enää mikään uutinen. Lopulta kirjoitukseni pointti olikin enemmän inflaatiossa yleensä ja siinä kuinka tavallinen palkansaaja tulee kohtapuoleen olemaan Suomessa köyhälistöä.

Tapio Vehmaskoski

Markka-aika ei kelpaa vertailukohteeksi euroajalle eikä suuret ikäluokat saati eläkeläiset nykynuorisolle. Meitä on moneen junaan kaikissa ikäryhmissä.

Kaikkien suomalaisten yhteinen ongelma on tuottavan työn väheneminen (=vientiteollisuus) ja sen seurausten hallinta. Kun hallinta muuttuu hallitsemattomuudeksi niin ei se kanna polttoaineen ostamista, ei palkansaajaa saati eläkeläistä.

Inflaatiota on aina ollut niin markka-aikana kuin nyt euroaikanakin. Nyt sen hallinta on vain ongelmallisempaa, kun rahan hallinta ei ole Suomella itsellään.

Köyhyys tulee olemaan lisääntyvä arvopohja kaikissa ikä- ja väestöryhmissä ikävä kyllä.

Käyttäjän henrimikkonen kuva
Henri Mikkonen

Olen Tapio pitkälti samaa mieltä kanssasi.

Käyttäjän mctimo kuva
Timo Korpelainen

Ei bensa ole kallista, bensan verotus sen sijaan on.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Takavuosina kun bensa maksoi selvästi alle euron, verojen osuus hinnasta oli noin 85%, nykyään, bensan hinnasta veroa on noin 65%

Eli bensiinin hinnan lähes kymmenkertaistumisesta suurin osa aiheutuu tuottajahinnan noususta, joka taas aiheutuu mm. nousseista raaka-ainekustannuksista ja biovelvoitteiden täyttämisestä.

Käyttäjän kolhi kuva
Jaakko Kölhi

Bensa saa maksaa vielä aika paljon enemmän, ennen kuin se oikeasti vaikuttaa ihmisten valintoihin, eli että ajetaanko autolla saman verran, enemmän vai vähemmän.

Muistaakseni vasta jossain 2,5-3 euron tasossa nähtäisiin tutkimusten mukaan konkreettisia vaikutuksia.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Keskimääräisen yksityishenkilön vain omien ajelujen tapauksessa näin ehkä, mutta yrittäjätasolla vaikutukset alkavat jo nykyisellään selvästi tuntua, yksityishenkilöilläkin yleisenä hintatason nousuna, joissa suoraan ei roiku polttoaineiden aiheuttamaa lisähintalappua.

Käyttäjän henrimikkonen kuva
Henri Mikkonen

Näinhän se on, mutta tietysti se raha on jostain pois. Tuo vain kertoo siitä, että yksityisautoilla ei oikeasti ajeta Suomessa mitenkään määrättömästi "turhia" ajoja. Eli jos töissä on käytävä, lapset vietävä ja haettava, mökillekin pitää päästä, niin siinä voi helposti olla se 15.000-20.000 kilometriä täysin pakollisia ajoja. Ne ajot, mihin voi vaikuttaa eli lähinnä lyhyet pyrähdykset kaupungissa, niistä ei määrällisesti paljon säästöä saa.

Harri Rautiainen

HM: "Markka-aikaan iltalehdet repivät isot lööpit joka kerta, kun bensan hinta ylitti uuden tasaluvun. 7 markkaa oli jo suurin piirtein maailmanloppu. Missä ovat uutiset nyt, ...?"

Tasamarkkaluvuista uutisointi loppui euron tulon myötä.

Toimituksen poiminnat