*

Henri Mikkonen Pienen miehen asialla

Moottoripyörien katsastaminen järkevää

Moottoripyörien katsastaminen ollaan tekemässä pakolliseksi EU-alueella. Tästä motoristit ovat hermostuneet niin, että järjestivät mielenosoituksen.

 

Katsastuspakko on kuitenkin järkevä, ei ensi sijassa liikenneturvallisuuden, vaan liikennemelun vuoksi. Koska pyöriä ei ole tarvinnut katsastaa, niihin on asennettu aivan tajuttoman äänekkäitä (=laittomia) pakoputkistoja. Jokainen on nähnyt näitä pyöriä, joiden melu on suihkukoneen luokkaa, sellaista että kerrostalo tärisee kun "motoristi" päristää ohi.

 

On helvetin harmillista, että katsastusala yksityistettiin ilman takaraivoa ja kilpailun puutteessa hinnat pomppasivat taivaisiin. On pirullista antaa tälle alalle lisäbisnestä, mutta hinta ei poista sitä tosiasiaa että itse katsastustoiminta on kuitenkin perusteltua ja tarpeellista.

 

Minä olisin katsastuspakkoa vastaan, jos motoristit eivät olisi omalla toiminnallaan osoittaneet sen olevan täysin välttämätöntä, jotta meluterrorisoinnista päästään eroon.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (25 kommenttia)

Käyttäjän henrimikkonen kuva
Henri Mikkonen

Tähän tulee varmasti kommentti, että "voihan ne viriputkistot laittaa takasin katsastuksen jälkeen". Niin voi, mutta on siitä ylimääräistä vaivaa ja sillä ottaa riskin saada liikenteessä sakot. Autoihinkin voisi tehdä kaikenlaisia laittomia valo- ym. muutoksia jotka korjaisi pois katsastusta varten, mutta aika harva oikeasti jaksaa. On se vaan vähän työlästä.

Suurin osa melusaasteesta saataisiin pois katsastuspakolla, koska suurin osa ihmisistä on kuitenkin rehellistä porukkaa, joka ei viitsi kikkailla.

Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti

Jokainen kuuleva ihminen voi todeta,että moottoripyörien ja mopojen katsastus on lyöty laimin Suomessa.

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Rahastusta, rahastusta tämäkin.
Esimerkki eurohullutuksesta, josta on päästävä pikemmitin eroon.

Käyttäjän henrimikkonen kuva
Henri Mikkonen

On sääli, että katsastaminen on kallista, mutta kyllä siellä töitäkin tehdään: tarkastetaan että ajoneuvo on liikennekuntoinen.

Käyttäjän henrimikkonen kuva
Henri Mikkonen

Kyse ei voi olla yksittäisistä motoristeista, kun näitä 120 desibelin vehkeitä menee kesäiltaisin parvekkeen alta lähestulkoon tunneittain.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Jouni. Kävin tänään Pirkkalassa, Autovahinkokeskuskessa etsimässä autooni muovista Fordin pölykapselia, kun yksi oli lentänyt jonnekin.

Se on jotenkin sykähdyttävä paikka. Siellä oli mm. kymmeniä moottoripyöriä vaurioineen, jotka ovat seurausta jonkunlaisista onnettomuuksista.

Kylmät väreet kulkivat pitkin selkäpiitä, kun ajatttelin, että jokaisessa noissa on ollut ihminen selässään ennen pyörän vaurioitumista.

Moottoripyöräily on laji, jossa maltti on valttia.

Siellä oli myös runsaasti aivan uusia autoja turvatyynyt lauenneina ja nokka tai perä sisässä. Pisti ajattelemaan, kun niitä katseli.

Vaan, pölykapseleita oli satoja mutta ei yhtään minun karvalakkimalliini sopivia.

Susanna Kinnunen

Olisihan tietysti sekin mahdollista, että melua valvottaisiin Liikkuvan poliisin toimesta teillä.

Tai olisi tosiaan, jos olisi liikkuvia poliiseja.

Käyttäjän henrimikkonen kuva
Henri Mikkonen

Turha toivo. Poliisi ei valvo kuin ylinopeuksia, siitä saa tehokkaasti ja nopeasti sakkoja.

Ja sitten donitsille.

Käyttäjän Jouni kuva
Jouni Tuomela

Toivottavasti viritettyjen pakoputkien ongelmasta voidaan päästä eroon toisinkin kuin alistamalla kaikki moottoripyöräilijät jälleen uuden rahastusautomaatin ikeeseen.

Käyttäjän henrimikkonen kuva
Henri Mikkonen

Kuulostaa hyvältä, mikä olisi ehdotuksesi? Nykyään eletään aika lailla villiä länttä. Ei ole tähän heittää lukua, mutta muistan jostain uutisesta lukeneeni, että luokkaa 50 % pyöristä on määräyksiä äänekkäämpiä.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Muistat oikein; ks http://jlinjama.puheenvuoro.uusisuomi.fi/111552-mo... (viimeinen kommentti)

Mitä taas katsastukseen tulee, niin todellinen tai kuviteltu meluongelma ei ratkea katsastuksella.

Äänenvaimennin on yleensä kiinnitetty edestä kahdella jousella tai yhdellä pannalla ja takaa yhdellä ruuvilla. Sen vaihtaminen voi kestää yhdestä minuutista puoleen tuntiin. Se on siis yleensä helpompi operaatio, kuin joidenkin autojen (tai moottoripyörien) ajovalopolttimon vaihtaminen.

Toisaalta vaimentimen toiminnan tarkastaminen ei ole nykyisellään mahdollista katsastustoimipisteissä: vaimentimesta voidaan katsoa hyväksyntämerkintä ja jonkinlainen päästö- ja melumittaus voidaan tehdä. Se mitä ei voida tehdä on varmistaa, että moottoripyörä on melun osalta tyyppihyväksyntää vastaavassa kunnossa - siis juuri se, mikä olisi sinun tavoitteesi katsastukselle.
Tämä johtuu siitä, että hyväksyntä perustuu ohiajomelumittaukseen, jota ei voi suorittaa kuin parissa paikassa Suomessa (lisäksi ohiajomittaus ei edes teoriassa onnistu kuin kuivalla asfaltilla kesäkelillä - muulloin kitkataso ei riitä). Korvaavana toimenpiteenä tehty staattinen melumittaus on puolestaan lukuisista eri syistä varsin epäluotettava, eikä sitä pitäisi käyttää kuin korkeintaan seulomistarkoitukseen.
Ehkä suurin pettymys katsastusintoilijoille tulee siitä, ettei vanhoilla pyörillä edes ole käytännössä melurajoja. Veikkaanpa, että suurin osa ei edes osaisi paheksua laitonta 91dB uutta pyörää, kun vieressä jytisee laillinen 106 dB pyörä.

Käyttäjän Jouni kuva
Jouni Tuomela

Uusi jääkausi olisi tehokas moottoripyörien äänekkyyden pienentäjä, kukapa pakkasessa haluaa kaksipyöräisellä ajella.

Muuten on ideariihessäni aika hiljaista.
Mopojen lauluun itsekin olen ärsyyntynyt aika-ajoin, mutta sitäkään en lähtisi katsastuspakolla ratkomaan.

Ehkäpä liikennevalvonnan yhteydessä suoritettu äänitasovalvonta olisi vaikuttavinta, äänentasomittari ei ole niin kallis etteikö sellaista voida liikenteenvalvontaan hankkia. Ja ajoneuvon papereista voitaisiin löytää vaikkapa tietyn kierrosluvun äänitaso. Jotakin sellaista ehkä.

Pentti Järvi

Suomihan on ilmiantajien luvattu maa. Ei muuta kuin rekkari ylös ja ilmoittamaan poliisille.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

"Ehkäpä liikennevalvonnan yhteydessä suoritettu äänitasovalvonta olisi vaikuttavinta, äänentasomittari ei ole niin kallis etteikö sellaista voida liikenteenvalvontaan hankkia. Ja ajoneuvon papereista voitaisiin löytää vaikkapa tietyn kierrosluvun äänitaso. Jotakin sellaista ehkä."

Jotain tällaista on tavoiteltu sillä, että osa partioautoista on varustettu dB-mittareilla. On kuitenkin melko kyseenalaista määrätä sakkoja pyörän oman kierroslukumittarin näyttämän perusteella, etenkin kun mittari ei ole pakollinen varuste, eikä sen tarvitse näyttää oikein.

Timo Ylimäki

Taitaa vain ketuttaa kun itsellä ei ole pyörää?
On se vaan niin hienoa kun suomessa kenelläkään ei saisi olla mitään mitä sinä haluaisit.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Suojelurahojen keräys on valtiovallan erityisessä suojeluksessa - niin tälläkin kertaa. Suojelurahalla tarkoitetaan valtiovallan määräämää lakisääteistä maksua palvelusta, jota kukaan ei tarvitse, eikä sitä vapaaehtoisesti ostaisi.

Käyttäjän SamuelHeikkinen kuva
Samuel Heikkinen

Henrin kannattaisi tutustua paremmin moottoripyöriä koskevaan lainsäädäntöön ennen mielipiteensä muodostamista. Meillä on jo nyt varsin selkeät pykälät koskien rakennemuutoksia - myös pakoputkiston vaihtoja. Kaikki merkittävämmät muutokset pitää muutoskatsastaa ja kyseisestä toimenpiteestä pitää löytyä merkinnät rekisteriotteesta. Vuosikatsastuspakko ei toisi mitään helpotusta Henriparan meluallergiaan koska samalla tavalla nykyään laittomat pyörillä ajavat jatkaisivat ajoaan kuin ennenkin. Vuosikatsastukseen mennessä vaan vakio-osat kiinni. Jos tänä päivänä jäät tien päällä kiinni määräysten vastaisella ajoneuvolla ajamisesta, pääsääntöisesti seuraamuksena on sakko ja passitus konttorille muutoskatsastukseen. Jälkimmäistä tehostaakseen konstaapeli yleensä estää ajoneuvon käytön poistamalla siitä rekisterikilven. Ja arvaa vaan mennäänkö sinne konttorille siinä kunnossa missä tien päällä jouduttiin pysäytetyksi? Vuosikatsastuspakko ei toisi mitään muutosta tähän.

Käyttäjän henrimikkonen kuva
Henri Mikkonen

Mä olen vaan eri mieltä siitä, kuinka moni oikeasti jaksaisi alkaa putkia irrottelemaan. Varmaan jotkut, mutta eivät varmasti kaikki.

Petri Haapa

"Minä olisin katsastuspakkoa vastaan, jos motoristit eivät olisi omalla toiminnallaan osoittaneet sen olevan täysin välttämätöntä, jotta meluterrorisoinnista päästään eroon."

Olen samaa mieltä tästä

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Mopotkin pitäisi katsastaa. Lyhyen siirtymäajan jälkeen pitäisi polttomoottorilla varustetut kaksipyöräiset kieltää taajama-alueella.

Pentti Järvi

"Lyhyen siirtymäajan jälkeen pitäisi polttomoottorilla varustetut kaksipyöräiset kieltää taajama-alueella."

Jos noin kävisi, siirryn takaisin autoilun pariin. Asun maaseudulla mutta Vaasaan olen ajellut moposkootterilla lähinnä raittiin ilman sekä bensakulujen vähyyden takia.
Taajamamerkki on n.4km:n päässä kaupungin keskustasta.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Ehkä joissakin erikoistapuksissa voitaisiin myöntää erivapaus. Minä kannatan mopojen ja skootterien sähköistämistä. Sähköllä toimivat ajopelit pitävät vähemmän ääntä, ja ovat muutenkin vihreämpiä!

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Jalkineetkin pitäisi katsastaa: Suomessa liukastuu kuoliaaksi noin 1000 ihmistä joka vuosi.
Voisin sorvata aiheesta hyvinkin perustellun lakiehdotuksen ja sen jälkeen perustaa asialla rahastavan yrityksen. Emmehän kukaan halua, että joku kuolee liikkuessaan - emmehän? 100 euroa vuodessa on pieni raha siitä, että voi varmistaa jalkineensa olevan kunnossa. Toki jalkineiden vaihtaminen vuoden mittaan on mahdollista, mutta harva jaksaa nähdä tällaista vaivaa.

Sitä paitsi osa jalankulkijoista ärsyttää minua (suurin jalankulkijasta mitattu ääni on 129 dB; Jill Drake 2000).

Käyttäjän ReiskaRopponen kuva
reino ropponen

Vaikka sinällään nyt olenkin sitä mieltä että perimmäinen syy em. katsastusesityksessä on rahastus, ei toisaalta voi olla huvittumatta motoristien mukaloukkaantumisesta ja tekohämmästelystä koskien aiheuttamaansa mölyä.

Vähän samaa haisua kuin siinä että kehonrakentajat ovat hirmuisen loukkaantuneita doping-epäilyistä ja prosenttijengit kauhean järkyttyneitä rikossyyttelyistä.

Käyttäjän timpuri kuva
Timo Uppala

Kuten moni on jo kommentoinut, täysin tarpeeton rahastusautomaatti. Motskarin äänien muuttaminen katsastusta varten on todella näppärasti toteutettavissa, joten katsastuspakon jälkeenkin olisi taatusti kovempiäänisiä motukoita liikenteessä. Ja kuten on tiedossa, jo nykyisin tapahtuu liikenteessä melumittauksia pahimpien mökääjien hillitsemiseksi.

Omalla asuinalueellani bussiyhtiöiden säästäminen kalustossa näkyy ja kuuluu. Harvinaisen kovaäänisiä ja huonokuntoisia busseja liikkuu nykyään.

Lisäksi talojen kattoja hipovat lentokoneet täynnä lomamatkalaisia tulossa ja menossa viemään euroja Suomesta ulos tuovat oman tukevan komppinsa kaupunkimeluun.

Toimituksen poiminnat